Якщо будівельники сумлінно виклали фундамент, то будівля буде надійною і прослужить не один десяток років. Що ж стосується автомобілів, то грунтовка для автомобіля — це теж своєрідний фундамент для подальшого фарбування і надійність захисту від корозії металу. Власник машини, який хоче отримати якісне лакофарбове покриття, ніколи не економить на ґрунтовці, тому що вона є основою довговічності.
Зміст:
- Що таке грунтовка для автомобілів?
- Види грунтовок для автомобілів.
- Як ґрунтується кузов в автосервісі?
- Як правильно вибрати і нанести ґрунтовку.
Що таке грунтовка для автомобілів?
Грунтовка — ціла серія продуктів, призначених для нанесення на підготовлену поверхню кузова автомобіля. Їх поділяють на три типи:
- Епоксидна грунтовка.
- Праймер або грунт-вирівнювач.
- Герметики.
Епоксидна грунтовка має щільну структуру і тому водостійка. Її використовують як захист від окислення. Для нанесення на поверхню кузова ґрунтовку з’єднують з затверджувачем згідно інструкції. Наносять один-два шари за допомогою фарбопульта. Є ще одна вагома причина, чому епоксидку наносять саме першим шаром — це чудова адгезія з металом. Вона буде служити хорошою основою для нанесення наступних шарів.
Грунтовка автомобільна наноситься і іншим чином: на голий метал наноситься наповнювач, потім кілька шарів автогрунтовки, які шліфуються кожен і тільки потім наноситься герметик.
Епоксидна грунтовка має чудову властивість — її не потрібно шліфувати після нанесення. Однак якщо будуть виявлені дефекти в фарбуванні, то невеликі підтікання можна усунути дрібнозернистим шліфувальним папером.
Якісний грунт коштує недешево, але економія може привести до того, що доведеться фарбування повторювати. Тому краще відразу вибрати найбільш підходячий високоякісний продукт.
Основна маса недорогих грунтовок через якийсь час дає усадку, і всі огріхи на поверхні автомобіля проявляються. Цією помилкою найчастіше грішать недосвідчені майстри, і в результаті їм доводиться відновлювати пошкоджені ділянки. А це додаткові витрати як фінансові, так і втрата часу.
Види грунтовок для автомобілів
Грунтовка по металу автомобільна володіє найсильнішим зчепленням з поверхнею, оберігаючи її від корозії, хоча товщина шару всього лише 15-20 мкм. Від того, яким чином вона впливає на метал, ґрунтовку можна поділити на види:
- пасивні грунтовки, що містять хромати деяких металів і ін. речовини, роблять поверхню пасивною до впливу вологи. До них відносяться ГФ-031, ГФ-017 та інші. Наприклад, свинцево-сурічною ґрунтовкою користуються для захисту від корозії таких частин кузова, як днище і крила;
- грунтовки з інертними частинками, які захисної дії не надають, а механічно перешкоджають проникненню вологи. Це така грунтовка, яку часто використовують для дрібного ремонту ГФ-21, а також ФО-ОЗК;
- протекторні ґрунтувальні суміші — містять пил таких металів, як алюміній, цинк, свинець, що має менший, ніж у заліза потенціал. Це значить, що при пошкодженнях грунтовка з таким пилом першої візьме на себе удар агресивних речовин, тобто поводиться по відношенню до металу, як протектор. Прикладом може служити протекторна грунтовка ЕП-057, що представляє собою суспензію з епоксидної смоли і порошку цинку;
- фосфатні автомобільні грунтовки — містять в собі фосфорну кислоту, яка при взаємодії з металом утворює важкорозчинні фосфати. Створюваний міцний шар має хорошу адгезію, незважаючи на те, що товщина його сама мінімальна серед всіх грунтовок — 8-12 мкм. До них відносяться такі грунтовки, як ВЛ-02, ВЛ-08, ВЛ-023, ВЛ-025. Такі грунтовки проникають в метал на глибину до 0,05 мкм, збільшуючи тим самим зчеплення з металом. Після їх нанесення відразу можна наносити вторинний шар грунту;
- грунтовка-модифікатор іржі наноситься прямо на місця корозії металу без попереднього їх видалення. Грунт антикорозійний для авто, перетворюючи іржу зі своїми компонентами, створює на поверхні міцну захисну плівку. Наносять його при температурі не нижче +15 градусів в два шари пензлем або за допомогою розпилення.
Грунтовки для автомобілів ще підрозділяють на:
- однокомпонентні, які не містять затверджувачів. За рахунок цього вони досить довго сохнуть і тому використовуються дуже рідко.
- двокомпонентні грунти — до їх складу входять затверджувачі, і поверхні, оброблені ними, висихають за добу. Використовуються найчастіше.
- спиртові грунти висихають всього лише за годину завдяки своєму складу. Використовують їх там, де інші види ґрунтів застосовувати просто немає сенсу. Вони бувають тверді і м’які. Перші шліфуються дуже важко, але вони більш стійкі. Тоді як м’які ґрунти обробляються легко, але через деякий час дають усадку і лакофарбове покриття може бути пошкоджено.
Висновок: доцільно застосовувати тверді двокомпонентні склади грунтовок, оскільки вони є найбільш якісними.
Як ґрунтується кузов в автосервісі?
Хороші автосервіси (такі як наш: м. Луцьк, вулиця Електроапаратна, 4) перед фарбуванням автомобіля наносять на його поверхню кілька видів грунту. Спочатку використовується кислотний грунт для авто або люба з фосфатних грунтовок, які можуть забезпечити найкращу адгезію. Суміш первинного грунту наносять на очищену і знежирену поверхню кузова і рівномірно розподіляють. Шліфування не потрібно.
Застереження: будьте обережні при роботі з фосфатованими і кислотними грунтовками! При недостатньому провітрюванні можна отримати хімічне отруєння.
Далі наносять вторинний грунт в два-три шари. Швидше за все, це двокомпонентний твердий або м’який грунт. Їм добре приховуються дрібні вади поверхні. Кожен шар наноситься через 5-10 хвилин. У майстернях, де є професіонали високого рівня (адреса вище ), застосовують в цілях економії часу ґрунти, які не потребують шліфування.
При наявності ідеально рівної поверхні металу в якості грунту можна застосовувати суміш, що дає глянцеву поверхню без шліфування. Щоб їй висохнути, достатньо 15-20 хвилин і можна наносити фінішну фарбу.
Як правильно вибрати і нанести ґрунтовку
При виборі грунту завжди перевіряйте термін придатності. Намагайтеся використовувати всі продукти одного виробника, тому що в противному випадку вони можуть не поєднатися і зіпсувати всю вашу роботу. І найважливіше: надавайте перевагу перевіреним фірмам.
На кожному продукті є інструкція до застосування, де вказується, скільки сохне автомобільна грунтовка. Накладайте шари, дотримуючись цих проміжків часу на добре підготовлену поверхню. Для вирівнювання шарів грунтовки використовуйте шліфувальний папір з різним розміром зерна. Помилки шліфування усувають нанесенням грунтовки-вирівнювача більш густої консистенції. Але замінювати шпаклівку автомобільну грунтом можна. Грунт може впоратися тільки з дрібними нерівностями на відміну від шпаклівки.
Щоб шари грунтовки і фарби не змішалися між собою, застосовується автогерметик. Він добре захищає грунт від розчинювальних речовин використовуваної фарби, покращує зчеплення між шарами і робить шари однорідними. Саме його застосування відрізняє професійне фарбування від простої малярської роботи.